Dit is artikel is eerder verschenen op Kasteel.gro.blog
Sinds november mag ik onderdeel zijn van het mooie Kasteel.gro team van het Noorderpoort. Een enthousiaste groep collega’s, die op allerlei manieren bezig zijn met innovatief onderwijs. Nadruk ligt daarbij op alles wat met digitaal te maken heeft: Digitaal Burgerschap, Datacenter Engineer, cursussen Geo-informatie, AI en natuurlijk programmeeropleidingen. Het Kasteel is neergezet als broedplaats voor nieuw ICT-onderwijs in het mbo in Groningen.
En niet zonder reden. Er is op dit moment al enorm veel vraag naar goed opgeleide ICT’ers (9% meer banen*), niet alleen in Groningen, maar in heel Nederland. De vacatures zijn moeilijk in te vullen en de ICT-arbeidsmarkt is nog steeds enorm aan het groeien. Er zijn vele initiatieven om meer mensen om te scholen, waarbij het mes aan twee kanten snijdt. Mensen komen uit een werkzoekende situatie en er komen meer arbeidskrachten op de ICT-markt. Ook als Noorderpoort leveren we daar een bijdrage aan met omscholingsprogramma’s.
Dit lost het probleem echter niet structureel op. Zelfs al zouden we alle werkzoekenden om kunnen scholen, dan is het maar de vraag of we daarmee aan de vraag kunnen voldoen. Daarnaast is natuurlijk niet iedereen geschikt om de overstap in korte tijd te kunnen maken, laat staan dat ze in de ICT zouden willen werken.
Om structureel echt wat aan het probleem te doen, moet je kijken naar de instroom op de beroepsopleidingen. Ondanks dat we er als mbo meer en meer aandacht op vestigen, zijn de opleidingen in verhouding nog steeds klein. Hoewel naar mijn idee de actuele situatie een stuk beter is dan een paar jaar geleden, ook op het hbo en wo, willen we nog steeds graag meer instroom van studenten hebben. Als sector doen we het dus nog niet goed genoeg.
Volgens mij hoeven we het niet te wijten aan een gebrek aan enthousiasme. Ik hoef mijn telefoon maar op te pakken en ik heb zo een aantal ondernemers te pakken die graag in actie willen komen. Vanuit zowel het mkb als grote IT-partijen is er de wil om samen te werken. Maar tot echte grote campagnes in het middelbaar onderwijs is het tot nu toe nog niet gekomen. We staan met onze ‘vette tech’ nog niet op de radar van een een gemiddelde 15-jarige. ICT’ers staan nog steeds bekend als de nerderige Alexander Klöppings, die op hun donkere zolderkamer super ingewikkelde algoritmes schrijven, in plaats van een volwassen beroepsgroep die in alle haarvaten van onze economie zit.
Ik denk dat het tijd wordt voor iets groters. Hoe kan het, dat tijdens de welkomstgesprekken met scholieren die bij ons de Bit Academy willen volgen, blijkt dat ze eigenlijk nog nauwelijks weten wat voor baan er na die opleiding komt? Dat ze soms nog geen regel hebben geprogrammeerd? En waarom zijn er nog zo weinig studenten? Waarom zijn het nog vooral jongens?
Mijn vraag is simpel. Hoe zorgen we ervoor dat we in deze snelgroeiende ICT-sector (5% van de beroepsbevolking*) ook de snelst groeiende opleidingen van Nederland worden?